REPETITION

Förlåt för det här inlägget, om ni inte tycker att det är intressant såklart och i så fall varsågod! Det är det här man får om man följer en panikstressad Läkarstudent som kämpar med HEL...

Definition av hälsa - WHO (1948) Tillstånd av totalt fysiskt psykiskt & socialt välbefinnande
Biostatiskt hälsoperspektiv - Teoretiker: Boorse. Ohälsa om man har en abnormalitet som avviker från det arttypiska mönstret inom ens referensgrupp. Disease, medicinsk malfunktion hos en individ. Illness, individens uppfattning av sin malfunktion (ej relevant för hälsa enligt Boorse)
Holistiskt hälsoperspektiv - Nordenfelt, Whitbeck, Pörn. Hälsa om individen kan uppnå sina vitala mål. Avgörande: Handlingsförmåga (individens kompetens och egna uppfattning av denna) Handlingsutrymme (de intrumentella omständigheter som påverkar vilka handlingar en individ kan utföra) och mål. Ekvilibriumteorin: Hälsa om det är balans mellan mål och handlingsförmåga. Fungerar under standardomständigheter (ekonomiska, kulturella, miljömässiga omständigheter som individer lever under ej krig, naturkatastrof osv)
Salutogent hälsoperspektiv - fokuserar på vad som skapar hälsa, ej vad som skapar sjukdom. Antonovsky - KASAM (Känsla Av SAMmanhang) Meningsfullhet (motivation, känslan av att livet och tillvaron har en mening. Ger drivkraft att lägga energi på utmaningar) Begriplighet (Kognition, förståelse för varför saker händer. Förmåga att förstå och analysera stressorer) Hanterbarhet (beteende, den upplevelse man har av att ha medel, fysiska såväl som psykiska att klara av motgångar). GMR - generella motståndsresurser de tillgångar man har som hjälper en att klara av svåra situationer ex god ekonomi, stark vänskapskrets, trygg familjesituation, stabilt psyke osv

Okej. jag kommer inte hinna allt innan jag behöver sova så jag går igenom det jag tycker är svårast
Coping - Metod genom vilken man tar sig igenom svåra situationer/kriser med hjälp av olika tekniker. Stress är enligt S Folkman när kraven överstiger förmågan. Coping minskar stressen. Aktiv coping: Problemfokus, söka information, analysera, tänka logisk, hitta lösningar osv. Passiv coping: Känslofokus: Positiv, tänka positivt, acceptera, mogna, gå vidare. Negativ, fly från problemet, isolering, förnekelse, byta fokus ex till familjemedlem.
Empowerment - Att skapa kontroll och makt över sin tillvaro genom att möta och lösa problem. Ökar självkänslan.
Konstruktivism - (Vygotskyj) Lärstil som fokuserar på interaktionens betydelse i lärandet. Man lär bäst tillsammans med andra, 2-vägskommunikation. Man lär sig genom att få utmaningar som ligger precis över ens kunskapsnivå så det är utmanande men inte får svårt då det kan leda till att man ger upp. De som lär behöver positiv feedback och stöd från lärare eller annan ledarfigur.
Behaviorism - (Skinner) Beteende = summa av förstärkningar. Betingning, förstärkning ex. belöning vid korrekt beteende. För att bli av med beteende bestraffning el. ignorering.
PBL - (Dewey) Elev i fokus. Handledare för stöd och motivation, ej kunskap. Elev får verklighetstroget problem och kommer genom deduktion fram till vilken information som är relevant och letar själv fram denna. Källkritisism viktig och central genom utbildningen. Mycket bra då det ger god förberedelse för arbetsliv.

PUH. Det var det tror jag.
Sov gott!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Intressant! Särskilt de tre sista begreppen som Maja och jag skriver om i vår bok oxå... =D



Kramis

2010-03-17 @ 10:38:47
Postat av: Sofia

Tack för sammanfattning, håller på att studera det här just nu på universitetet.

2012-09-19 @ 21:07:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0